InfoInternetReligios.com

PAGINA PERSONALA

 

creata de

Bogdan Aurel Teleanu

 

teleanub@yahoo.com

 

PAGINA PERSONALA

 

Prin virtute
la valoare!
AVEREA

> Se poate vorbi despre o reconciliere între Biserică și Masonerie? (4 noiembrie 2005) În goana după senzațional, dar fără dovezi serioase, dl. Carol Hârșan a publicat recent un articol intitulat „Masonii din Biserică”. Autorul înșiră o listă de ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române și de participări ale acestora la diferite întruniri oficiale internaționale sau întâlniri cu diverse persoane publice ca argumente în sprijinul părerii personale referitoare la o așa-zisă  apropiere între Biserică și masonerie. Intenționat sau nu, dl. Hârșan asociază numele unor ierarhi cu cel al unor masoni în mod greșit sau, pur și simplu, denaturând scopul întâlnirilor. Consider că este suficient să ofer două exemple pentru a demonstra eroarea de judecată a autorului acestui material. Primul exemplu, se referă la participarea IPS Părinte Teofan Savu, Mitropolit al Olteniei, ca reprezentant al Bisericii Ortodoxe Române, alături de sute de delegați ai diferitelor confesiuni creștine, la ungerea noului Arhiepiscop de Cantenburry. După logica autorului, întrucât primatul Bisericii Anglicane făcea parte dintr-o lojă masonică, automat toți cei prezenți la acest eveniment sunt masoni. Acest tip de falsă argumentare este utilizată și în cazul altor ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române. Cel de-al doilea exemplu, se referă la o presupusă întrevedere a PS Părinte Vincențiu Ploieșteanu cu un mason, Joseph Lorent, redactor al cotidianului „Luxemburger Wort” și secretar general al Consiliului Presei din Marele Ducat de Luxemburg. Cel din urmă, prezent în România, în aprilie 2005, pentru o serie de interviuri în legătură cu aderarea României la Uniunea Europeană, de fapt, nici nu l-a întâlnit pe PS Părinte Vincențiu Ploieșteanu. ... [continuare]

> De la „Spirala tăcerii” la lucrarea Sfântului Duh (12-13 noiembrie 2005) Alegerea ierarhului titular în scaunul vacant de mitropolit al Ardealului și Arhiepiscop al Sibiului de către Colegiul Electoral Bisericesc a fost determinată de lucrarea Sfântului Duh printr-un proces tipic de opinie publică. Răsturnarea de situație produsă în timpul alegerii seamănă cu procesul de opinie publică teoretizat de cercetătoarea de origine germană Elisabeth Noelle-Neuman sub numele de “spirala tăcerii”. La baza fenomenului analizat de această cercetătoare st㠄teama de izolare”. „Teama de izolare – afirmă  Elisabeth Noelle-Neuman - pare a fi forța care pune în mișcare spirala tăcerii. A fi de partea celor mulți este o stare convenabilă, dar dacă nu poți să faci acest lucru, întrucât nu vrei să împărtășești public ceea ce pare a fi o convingere aclamată universal, poți rămâne tăcut, ca o a doua alegere, astfel încât ceilalți să nu aibă ce să-ți fac㔠(The Spiral of Silence. Public Opinion – Our Social Skin, The University of Chicago Press, Chicago on Landon, 1993, p. 6). Teama de izolare este activată de un fel de simț care avertizează și reacționează la schimbările din climatul de opinie, noțiune care reprezintă unul din elementele determinante al teoriei spiralei tăcerii. De asemenea, un alt element semnificativ, specific acestei teorii, este conceptul de “nucleu dur” (engl. the hard core) al teoriei menționate, pe care l-am putea traduce prin expresia public activ. “Nucleul dur (the hard core) este minoritatea care rămâne până la sfârșitul procesului spiralei tăcerii fără teama de izolare. Nucleul dur este, într-un anumit sens, asemănător anvangărzii; privește izolarea ca un preț care trebuie plătit. Spre deosebire de membrii anvangărzii, nucleul dur poate întoarce spatele publicului, poate să se închidă complet în sine când se confruntă în public cu străini, poate să se încapsuleze ca o sectă și să se orienteze spre trecut sau spre cel mai îndepărtat viitor” (The Spiral of Silence…, p. 170)... [continuare]

> Apostolat mediatic (14-15 ianuarie 2006) Amploarea utilizării tehnicilor de comunicare, care i-a transformat până și pe cei mai religioși oameni în "consumatori de informație", a dus la apariția unei piețe de informație, în care, printre altele, sunt promovate oferte și sunt formulate cereri de informație religioasă. Circulația ideilor religioase pe această piață a informațiilor denotă, implict, existența unui marketing religios. Pentru a nu fi acuzați că, pledând pentru conceptul de marketing religios, pledăm în favoarea comercializării propriului crez religios, facem precizarea că, din punctul nostru de vedere, circulația ideilor creștine pe această piață a informației se cuvine a fi circumscrisă activității pastoral-misionare a Bisericii sub forma “apostolatului mediatic”. Trebuie să precizez că noțiunea de “apostolat mediatic” am întâlnit-o în comunicatul colocviului de presă cu tema “Biserica în mass-media și mass-media în Biserică”, organizat de Institutul cultural-misionar “Trinitas” – Iași (19-21 iunie 2003). Chiar dacă expresia nu-mi aparție, cred că dezbaterile pe marginea coordonatelor apostolatului mediatic ar trebui să continuie până la găsirea unor soluții eficiente de desfășurare a activității pastoral-misionare prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă la nivelul întregii Biserici. ... [continuare]

HOME © Bogdan-Aurel TELEANU